Dünyanın En Uzun Asma Köprüsü Nedir?

Dünyanın En Uzun Asma Köprüsü Nedir?
Dünyanın en uzun asma köprüsü 1915 Çanakkale köprüsüdür.

Türkiye'nin kuzeybatısındaki tarihi Çanakkale Boğazı'nı kapsayan 1915 Çanakkale Köprüsü, ulusal gururun simgesidir. Resmi olarak dünyanın en uzun asma köprüsü olan bu köprü, ana açıklığında 2.023 metrelik (6.637 feet) dikkate değer bir mesafeye uzanıyor.

Akashi Kaikyo Köprüsü, 45 dakikalık feribot yolculuğunu dört dakikalık araba yolculuğuna dönüştürdü. Ve hala dünyadaki en uzun ikinci asma köprüdür. (Birinci için okumaya devam)

Yükselen kuleleri ve zarif açıklıklarıyla asma köprüler, mühendislik harikalarından çok daha fazlasıdır; "dünyanın en uzun asma köprüsü" unvanına sahip olmayanlar bile; insanın yaratıcılığının ve azminin simgeleridir.

Japonya'daki Akashi Kaikyo Köprüsü ve Türkiye'deki 1915 Çanakkale Köprüsü gibi bu devasa yapılar, uçsuz bucaksız sulara uzanıyor, toprakları ve kültürleri birbirine bağlıyor. Her biri başlı başına birer harika olan dünyanın en uzun asma köprüleri, bu mimari formun zirvesini temsil ediyor.

1. 1915 Çanakkale Köprüsü, Türkiye

Türkiye'nin kuzeybatısındaki tarihi Çanakkale Boğazı'nı kapsayan 1915 Çanakkale Köprüsü, ulusal gururun simgesidir. Resmi olarak dünyanın en uzun asma köprüsü olan bu köprü, ana açıklığında 2.023 metrelik (6.637 feet) dikkate değer bir mesafeye uzanıyor.

Bu mühendislik harikası, uzunluğuyla rekorun sahibi olmasının yanı sıra, 334 metreye (1.096 feet) ulaşan etkileyici kuleleriyle Türkiye'nin en yüksek köprüsü olma özelliğini de taşıyor.

Mart 2017'de başlayan ve Mart 2022'de tamamlanan köprünün inşaatı başından itibaren iddialıydı. Başlangıçta 2023'te tamamlanması planlanıyordu ancak planlanandan önce tamamlandı.

Çanakkale Köprüsü, yalnızca Türkiye'nin Avrupa ve Asya yakaları arasındaki bağlantıyı simgelemekle kalmıyor, aynı zamanda adından da anlaşılacağı üzere Osmanlı'nın Birinci Dünya Savaşı sırasındaki önemli deniz zaferini anıyor.

Köprünün maliyeti Cumhurbaşkanı Erdoğan'a göre yaklaşık 2,5 milyar euro (yaklaşık 2,7 milyar ABD doları) civarındaydı ancak yakıt tüketiminde ve karbon emisyonunda yıllık önemli miktarda tasarruf sağlanması bekleniyor.

2. Akashi Kaikyo Köprüsü, Japonya

İnci Köprü olarak da bilinen Akashi Kaikyo Köprüsü, Awaji Adası'ndaki Iwaya ile Honshu adasındaki Kobe arasında önemli bir bağlantı sağlıyor. 1998 yılında tamamlanan bu Japon asma köprüsü, zorlu hava koşullarıyla ünlü, yoğun bir nakliye yolu olan Akashi Boğazı'nın üzerinde yer alıyor.

1.991 metrelik (6.532 feet) merkezi açıklığıyla, Türkiye'deki 1915 Çanakkale Köprüsü 2022'de onu geçene kadar dünyanın en uzun asma köprüsü unvanını taşıyordu.

Köprü fikri, 1945'te Sekirei Maru'nun batması ve on yıl sonra yaşanan Shiun Maru felaketi trajedilerinden ortaya çıktı; bu olaylar, Akashi Boğazı boyunca güvenilir, kalıcı bir bağlantı ihtiyacının altını çizdi.

Köprünün inşaatı, demiryolu-karayolu kombinasyonuna yönelik bir ilk planla Nisan 1988'de başladı; bu köprü daha sonra altı şeritli bir yola dönüştürüldü.

100'ün üzerinde müteahhidin yer aldığı inşaat süreci, özellikle Ocak 1995'teki Büyük Hanshin Depremi'nden sonra örnek bir dayanıklılık örneğiydi. Depremin köprünün kulelerini yerinden oynatmasına karşın, depreme dayanıklı olması nedeniyle önemli bir hasara yol açmaması dikkat çekicidir.

3. Yangsigang Yangtze Nehri Köprüsü, Çin

Ekim 2019'da trafiğe açılan Çin'in Hubei Eyaleti, Wuhan'daki Yangsigang Yangtze Nehri Köprüsü, ülkenin en uzun, dünyanın ise üçüncü en uzun asma köprüsüdür. Ünlü Yangtze Nehri boyunca 1.700 metre (5.577 feet) uzanıyor.

Köprü, iki katında çeşitli ulaşım türlerini barındıran, dünyanın en uzun çift katlı köprüsü olma özelliği taşıyor.

Hanyang ve Wuchang bölgelerini birbirine bağlayan köprünün üst katında, otoyol sistemine bağlı motorlu araçlar için altı şerit bulunuyor ve her iki tarafta da yaya yürüyüş yolları bulunuyor. Alt güvertede motorlu taşıtlar için dört ek şerit, yaya yolları ve motorsuz ulaşım için şeritler bulunmaktadır.

4. Nansha Köprüsü Doğu, Çin

Çin'in Guangdong kentindeki Nansha Köprüsü, Pearl Nehri'ni kapsayan bir asma köprü ikilisidir. Bu köprüler, Dongguan'daki Shatian Kasabasını Guangzhou'daki Nansha Bölgesine bağlayan Pearl Nehri Deltası otoyol ağının önemli bileşenleridir.

Bölgenin altyapısının ayrılmaz bir parçası olan Nansha Köprüsü aynı zamanda Guangzhou-Longchuan Otoyolu'nun başlangıcını da işaret ediyor.

2 Nisan 2019'da trafiğe açılan Nansha Köprüsü, Çin'in modern köprü inşaatındaki uzmanlığını sergiliyor. Köprünün toplam uzunluğu şaşırtıcı bir şekilde 12.891 metredir (42.293 fit), Nizhou Su Yolu Köprüsü'nün en uzun açıklığı ise 1.688 metredir (5.538 fit).

Köprünün 54 metrelik (177 feet) etkileyici genişliği, birden fazla şeritli trafiği barındırarak bölgenin bağlantı ve ulaşım verimliliğine önemli ölçüde katkıda bulunuyor.

5. Xihoumen Köprüsü, Çin

Çin'in Xihoumen Köprüsü, Zhoushan Takımadaları'nda bulunan bir asma köprüdür. 1999 yılında başlatılan kapsamlı bir köprü projesinin parçası olan bu köprü, Jintang Köprüsü'nün yanı sıra, Jintang ve Cezi adalarını birbirine bağlayarak geniş Zhoushan Takımadaları'nın Çin anakarasına entegre edilmesinde önemli bir rol oynuyor.

Köprü, Yongzhou Otoyolu'nun önemli bir bileşenidir ve bölgesel bağlantıdaki stratejik öneminin altını çizmektedir.

Zhejiang eyaleti tarafından yaklaşık 2,48 milyar yuan (yaklaşık 363 milyon ABD doları) maliyetle inşa edilen Xihoumen Köprüsü'nün inşaatına 2005 yılında başlandı ve ana açıklığı Aralık 2007'de tamamlandı.

Köprü ilk olarak 25 Aralık 2009'da test amacıyla trafiğe açıldı. Bu tarih, Çin'in altyapı gelişiminde önemli bir dönüm noktası oldu, ancak komşu Jintang Köprüsü'ne zarar veren bir gemi çarpışması nedeniyle açılışı biraz gecikti. .

Xihoumen Köprüsü'nün merkezi açıklığı 1.650 metre (5.413 fit) olup, inşaatı sırasında onu dünyanın en uzun asma köprülerinden biri haline getiriyor.

6. Doğu Büyük Kuşak Köprüsü (Storebaelt), Danimarka

Doğu Köprüsü olarak da bilinen Büyük Kuşak Köprüsü, Danimarka'daki Büyük Kuşak Boğazı'nı geçerek Danimarka'nın Zealand ve Funen adalarını birbirine bağlar. Köprü, ülkenin ulaşım ağının ayrılmaz bir parçası.

Bu çok elemanlı sabit bağlantının asma köprü bölümünün toplam uzunluğu 6.790 metre (22.277 feet) ve merkezi açıklığı 1.624 metre (5.328 feet) olup, şimdilik dünyanın altıncı en uzun ana açıklığıdır.

Danimarkalı firmalar COWI, Ramboll ve mimarlık firması Dissing+Weitling tarafından tasarlanan köprü, 1991 ile 1998 yılları arasında Hochtief, Skanska, Højgaard & Schultz ve Monberg &; Thorsen.

1988'deki toplam inşaat maliyetinin 21,4 milyar Danimarka kronu (yaklaşık 310 milyon ABD doları) olduğu tahmin ediliyordu ve bu da onu Danimarka tarihinde kaydedilen en büyük inşaat projesi yapıyordu.

Great Belt Köprüsü, Great Belt feribot hizmetinin yerini alarak Belt boyunca seyahat sürelerini önemli ölçüde azaltmakla kalmadı, aynı zamanda Øresund Köprüsü ve Little Belt Köprüsü ile birlikte, Avrupa ana karasından Danimarka üzerinden İsveç'e doğrudan bir sürüş rotası da sağladı.

7. Osman Gazi Köprüsü, Türkiye

İzmit Körfez Köprüsü olarak da bilinen Osman Gazi Köprüsü, Türkiye'de İzmit Körfezi'ni kapsayan muhteşem bir asma köprüdür. O-5 otoyolunun bir parçası olan bu etkileyici yapı, Gebze şehrini Yalova iline bağlayarak bölgedeki seyahat süresini önemli ölçüde kısaltıyor.

1 Temmuz 2016'da açılışı yapılan köprü, 1.550 metrelik (5.090 feet) orta açıklığıyla o dönemde Türkiye'nin en uzun, dünyanın ise dördüncü en uzun asma köprüsüydü.

Köprünün inşaatı, beş Türk firması ve İtalyan Astaldi firmasından oluşan konsorsiyum tarafından Nisan 2009'da yapılan ihale sonrasında başlatılan anıtsal bir girişimdi. Toplam proje maliyetinin 11 milyar lira olduğu tahmin edilen köprü, ülke için önemli bir yatırımı temsil ediyor. #39;ın altyapısı.

Osman Gazi Köprüsü, İstanbul ile İzmir arasındaki mesafeyi yaklaşık 140 kilometre (87 mil) kısaltmakla kalmadı, aynı zamanda İzmit Körfezi çevresindeki uzun rotanın atlanmasına da yardımcı oldu ve bu büyük şehirler arasındaki seyahat süresini altı saatten beş saate indirdi.

Köprü, her yönde üç şeritli trafik sağlayarak bağlantıyı geliştiriyor ve ulaşımı kolaylaştırıyor.

8. Yi Sun-sin Köprüsü, Güney Kore

Güney Kore'nin Güney Jeolla Eyaleti, Yeosu'da bulunan Yi Sun-sin Köprüsü, Yeosu Sanayi Kompleksi'ne giden yolun hayati bir parçasıdır. Adını denizcilik becerisiyle tanınan saygın Koreli Amiral Yi Sun-sin'den alan köprü, tarihi saygı ile modern mühendisliğin bir karışımını temsil ediyor.

Köprü, 2012 yılındaki açılışından bu yana, 1.545 metrelik (5.069 feet) ana açıklığıyla dünyanın sekizinci en uzun asma köprüsü olarak tanınmaktadır. Gwangyang ile küçük Myodo-dong adası arasında bir bağlantı sağlar.

Köprünün Yooshin Engineering Corporation tarafından tasarlanıp Daelim Industrial Company tarafından inşa edilmesi dikkat çekicidir. Bu proje, Güney Kore mühendisliğinde önemli bir adım oldu; çünkü ülkede bu kadar büyük ölçekli bir asma köprünün tüm inşaat mühendisliğinin yerli bir şirket tarafından üstlenildiği ilk projelerden biriydi.

Yi Sun-sin Köprüsü aynı zamanda 2013 yılında Üstün Yapı Ödülü'nde finalist oldu ve bir mühendislik harikası ve ulusal gurur ve başarının sembolü olma statüsünü daha da güçlendirdi.

9. Runyang Yangtze Nehri Köprüsü, Çin

Runyang Yangtze Nehri Köprüsü, Çin'in Jiangsu Eyaletindeki, Nanjing'in hemen aşağısındaki Yangtze Nehri'ni geçen çarpıcı bir köprü kompleksidir. Nehrin güney kıyısındaki Zhenjiang'ı kuzeydeki Yangzhou'ya bağlar. Yangzhou-Liyang Otoyolu'nun bir parçası olan köprü, bölgesel ulaşım ağında çok önemli bir rol oynuyor.

Köprü kompleksinin inşaat ekibi Ekim 2000'de temeli attı ve bu listedeki diğer birkaç köprüde olduğu gibi inşaatın planlanandan önce tamamlandığını ve 30 Nisan 2005'te trafiğe açıldığını gördü.

Köprünün toplam maliyeti yaklaşık 5,8 milyar yuan (yaklaşık 700 milyon ABD doları) idi ve köprü kompleksinin tüm uzunluğu yaklaşık 35,66 kilometre (22,16 mil) idi. Ana açıklık 1.490 metrede (4.889 fit) bulunuyor.

Köprünün tamamlanmasından önce, Yangtze Nehri'nin bu bölümünü geçmenin başlıca yolu tüm gün süren feribot seferleriydi ve Yangzhou'dan Zhenjiang Tren İstasyonu'na ulaşmak yaklaşık 40 dakika sürüyordu. Köprünün inşasından sonra bile bu feribot seferleri çalışmaya devam ediyor ve bazı yerel halkın Zhenjiang ve Yangzhou şehir merkezlerine ulaşmanın daha hızlı bir yol olduğunu düşündüğü alternatif bir rota sunuyor.

10. Hangrui Dongting Köprüsü, Çin

Çin'in kuzeydoğusundaki Hunan Eyaleti, Yueyang'daki Dongting Gölü'nü kapsayan Hangrui Dongting Köprüsü, devasa bir mühendislik başarısını temsil ediyor.

Köprünün yenilikçi tasarımı, elektromanyetik alana tepki olarak viskoziteyi değiştirebilen manyetoreolojik sıvıyı kullanan kablo sönümleyicilerin kullanımını içeriyor. Köprü, her iki yönde de iki şerit olmak üzere dört şeritli trafiği barındırıyor ve böylece bu hayati bölge boyunca bağlantıyı geliştiriyor ve ulaşımı kolaylaştırıyor​​​.

Kablo destekli bölümde, her biri 310 metre (1.017 fit) uzunluğundaki orta bölümler için destek oluşturan üç kule bulunur ve her biri devasa asma köprüye 130 metre (427 fit) daha ekleyen iki yan açıklık daha vardır. Gerçek köprünün genişliğinin toplam mesafesi 1.480 metreye (4.856 feet) çıkıyor.